Халықтық жыл санауға байланысты алғашқы деректерді сонау VІІІ ғасырдағы Күлтегін ескерткіштерінен және Махмұт Қашқари еңбектерінен көруге болады.
Жылы-жылы сөйлесек, жылан інінен шығады
1,530
оқылды

Бұл дәстүр сол ескі заманның өзінде-ақ аңызға айналып кеткен. Демек, жыл санау тарихының тамыры тым әріде жатыр. Биыл – жылан жылы. Жылан жылы қазақ халқы үшін  жыл қайыру жүйесінің бір бөлігі ғана емес, терең мағыналы кезең боп есептелген. Ендеше осы тақырыппен байланысты дүниелерді қаузап көрсек.

Жылан туралы түркілік түсінік тотемдік санамен де қабысып жатады. Мәселен, «Тұзбасты жылан», «Жылан қабықты жі­гіт» секілді ертегілер соның дәлелі. Қа­зақ мифо­логиясында жылан зұлымдық­тың да, қазына, байлықтың да, даналықтың да символы ретінде жүреді. Сондықтан қазақ оны зұлым күш ретінде атын төте атамай «Абақай» деп тергеген. Ер Төстіктің жер астына түсіп Жылан-Бапы ханның еліне баруы, Қорқыттың ажалы жылан кейпінде келуі – жыланның біздің түсінікте о дүниемен байланысы бар­лығына мысал бола алады. Дегенмен «үйге кірген жылан­ның басына ақ құю» рәсімі тегін емес. Мифолог ғалым Серікбол Қонды­байдың айтуынша, «Жылан – ілкі төрдің ақиқатын сақтаушы, күзетуші, қор­ғаушы». Ав­тордың «Арғықазақ мифология­сында»: «Жылан – Нұрдың, оның эманациясы болған Ілкі Төрдің, одан кейінгі төретамдардың «жануарлық» символдарының бірі» деп анықтама беріліпті. 

Жылан бейнесінің ұлт мәдениетіндегі орны

Жылан бейнесі, жылан культіне қатысты де­ректерді біздің аңыз-әпсаналардан көп­теп кездестіруге болады. Мәселен, жезқаз­ған­дық ғалым Ғұзыхан Ақпанбек ағамыз бір еңбегінде «Жыланнан қорыққан ала жіпті аттамас» деген сөздегі ой-тұжырым сонау Мысыр елінің көне тарихынан елес береді. Перғауындардың билік белгісінің бірі айрықша жасалған таяқ болған. Оның басы жеті орам ала түсті, есілген ала жіп тәрізді. Ала таяқ ерекше қасиеттің және қара қылды қақ жарған әділеттіліктің бейнесі деп танылады. Үстемдік белгісінің екіншісі – перғауынның баскиімінде болатын жыланның мүсіні. Оның «үрей» деп аталғаны мәлім. Қазақ тілінде «үрей» қорқыныш мағынасына ие болған» дей келе: «Мүсін бірден көз тартатындай сымбатты, өте әсем әрі айбарлы, бір қара­ғанда тірі жылан сияқты әсер етеді. Жылан­ның мүсінін қымбат металдан жасап, көзі­нің орнына жарқырауық асыл тас ор­на­тады. Қараған адамның бойын қор­қыныш билейді, яғни үрейленеді. Сонымен, «жыланнан қорыққан ала жіпті аттамас» деген құдайдан, әмірші патшадан, перғауын­нан қорыққан қылмыс жасамайды, әдепті­лік­ті бұзбайды деген сөз деп пайымдауға болады. Яғни, қоғамдағы қабылданған ережелерді, салт-дәстүрді бұзбау, соларға сай әрекет ету керек деген ойды білдіреді» деген қызық ойды меңзейді.

Ал мәдениеттанушы Зира Наурызбай қазақ ертегілерінде жылан қыз, әйел кей­пінде көптеп кездесетініне назар аударады. «Қазақ ертегілерінде басты кейіпкердің жылан қызға үйленетіні туралы мотив бар. Кейде бұл әртүрлі халық арасында жиі кездесетін Мелюзина сарыны: кейіпкер әдемі қызға үйленеді, бірақ уақыт өте келе ол оның жылан немесе айдаһар қыз екенін біледі. Әйтеуір, онымен ажырасып кетеді. Сонымен бірге кейіпкер қалыңдығының кім екенін әу бастан білетін қазақ ертегілері де бар. Мысалы, ол жылан-адаммен достас­ып, онымен бірге жыланның шұңқырына барады және сол жерде досының қарындасы­мен некеге тұрады. «Ер Төстік» ертегісінде жыландардың патшасы Бапы хан қызын басты кейіпкерге әйелдікке береді. Бірақ ол жерасты әлемінен адамдар әлеміне бар­ар қиын жолда қаза табады. Тағы бір ерте­гінің мотивіне назар аударайық: хан Алтыншаш есімді әйелге көрмей тұрып-ақ ғашық болады. Ол суда қалқып бара жатқан жарқыраған бір тал алтын шашты көргенде ғашық болады. С. Қондыбай бұл жай ғана бір тал шаш емес, шаш түріндегі жылан деген болжам жасады, яғни Алтыншаш бастапқы кезеңде басында шаштың орнына жыландары бар әйел Медуза Горгона сияқт­ы көрінді. Қазақ фольклорының бұл мотиві, сірә, парсы авторы Гардизи айтқан Ертіс өзенінің әйел-құдайы туралы орта­ғасырлық қимақ аңызының сарынына байла­нысты. «Бір күні Шад Ертістің жаға­сында халқымен бірге тұрғанда: «Шад Сіз мені суда көрдіңіз бе?» деген бір дауыс ес­тілді. Шад судың бетінде қалқып жүрген бір тал шаштан басқа ештеңе көрмеді; ол атын байлап, суға кіріп әлгі бір тал шашты ұстады; сөйтсе, бұл оның әйелі Қатын екен. Ол одан: «Суға қалай құладың?» деп сұрады. Ол: «Өзеннің жағасында тұрғанымда қолтырауын ұстап алды», – деп жауап берді. (Қимақтар бұл өзенді құрметтейді, оған құлдық етеді, оған табынады және «Өзен қимақтардың құдайы» дейді)». Әри­не, Ертістегі қолтырауын парсы авторының арқасында «пайда болды», ал түпнұсқада әңгіме су жыланы, айдаһар және т.б. туралы болған шығар. Тарихшы С. Ақынжанов ертегінің бұл үзіндісін былайша түсіндірді: Қасиетті өзенде қалқып жүрген әйелдің шашы, әйел-Қатын және айдаһар-жылан ұғымдарының төменгі дүниедегі тәңірмен ассоциативтік байланысы қимақ-қай тайпасының шығу тегінің генеалогиялық негізіне айналды», – дейді мәдениеттанушы.

Иә, түркілерде, соның ішінде қазақтарда жылан түріндегі үлкен ананың тотемдік культі сақталған. Ол жылан туралы мифо­логиялық көзқарастардың тұтас кешеніне айналады. Мәдениеттанушы Зира Наурыз­байдың айтуынша, бірте-бірте патриархал­дық қоғамда жыланның үлкен ана ретіндегі қызметі ұмыт болды. «Жылан/айдаһар бар­ған сайын еркек кіндік бабалар культімен байланысты сипаттарға ие болуда. Солай болғанымен, бастапқы түсінік «бүрісіп қалған» түрде болса да сақталған және оны қалпына келтіру оңай», – дейді ол.

Жылан жайлы не білеміз?

Жалпы, жылан жайлы білгеніміз бір тоғыз болса, білмегеніміз – он тоғыз. Сон­дық­­тан қысқаша мәліметтерге де назар аудар­ып қоялық. Ұзындығы 8 сантиметрден 12 метрге дейін жететін жыландардың денесі мүйізді қалқаншалар мен қабыршақ­тармен жабылған. Жылан­дардың омыртқа жотасы, иық және жамбас белдеулерінің болмауына байланысты бөлімдерге анық бөлінбеген екен. Қысқа және жуан жылан­дарда омыртқалардың саны  141 болса, ұзын әрі жіңішке жыланд­арда 435-ке дейін жететін көрінеді. Жылан терісі жылына 2-4 рет түлейді. Тіршілік ететін ортасына байланысты жыландардың реңі әртүрлі болып өзгеріп отырады. Айыр тілділерде өкпе біреу, ал қуығы болмайды екен. Ата­лық­тарының копулятивтік мүшесі құйры­ғының түбінде тері астына орналасқан. Жылы­на бір рет көбейеді. Қарашұбар жыл­андар мен гюрзалар жұмыртқа салады, ал сұржыландар мен бозша жыландар тірі туып көбейеді. Жеке дара немесе топтанып қыстайды. Мәселен, сұржыландар топ боп жүреді. Топтанып қыстайтын түрлерін халық «ордалы жылан­дар» деп атайды. Жылан зиянды кеміргіштер, моллюскілер және жәндік­термен қоректеніп, табиғатқа пайда да келтірсе, кейбір түрлерінің терісі әсем­дік бұйымдар, еті тамақ жасау үшін баға­лы саналады, ал уы медицинада дәрі-дәрмек жасауға қолданылады.

Жалпы, жыланның 3 мыңға жуық түрі белгілі. Олар 12 тұқымдасқа бірігеді. Ең көбі – сарыбас жыландар, олардың 1 500-дей түрі бар. Қазақстанда 5 тұқым­дасқа жататын соқырлар тұқымдасы, айдаhарлар тұқымдасы, сарыбас жыландар тәрізділер, сұржыландар, бозша жылан­дардың 18 түрі белгілі. Орталық Азия елдерінде улы жыл­ан­дардан кобра, гюрза, эфа, Қазақстанда дала (тамғалы) сұр­жыланы, кәдімгі сұржы­лан, бозша жылан немесе қалқантұмсық жылан, оқ жылан кездеседі. Улы жыландар­дың көпшілігі адамға қарсы шабуыл жаса­майды. Жылан­дардын терісі, еті, уы үшін көп аулау, сон­дай-ақ бейберекет өлтіру, олардың көптеген түрінің азаюына, таралған аймағынан тарылуына соқтыруда. Осыған орай олардың 26 түрі мен түр тармағы Халықаралық табиғат қорғау одағының «Қызыл кітабына», ал Қазақстандағы 4 түрі ұлттық «Қызыл кітапқа» (1996) енгіз­ілген. Жыландардың дені құрлықта, әдетте қал­ың шөп өскен жерлерде, ағаш басында, шөлді аймақтарда, кейбір түрлері тұщы сулар мен теңіз-мұхиттарда тіршілік етеді. Түр­лерге байланысты жыландар 4 жылдан 30 жылға дейін өмір сүреді.

 

Түйін: 

Байқауымызша, әлем мифтерінде де жылан образы дәл осындай екі түрлі мәнге ие. Бірде культ, тотем ретінде бейнеленіп, медицинаның (әлемдік), байлықтың (түрік дүниетанымы) символы болса, ежелгі өркениеттердің көбінде саяси-әлеуметтік ахуалдың, діни биліктің қасиетті белгісі, жоғарғы күш иесі ретінде сипатталады. 

Ал біздің түрік халықтарында одан бір ерекшелігі бар. Ол – ең жауыз деген жыланның да тілін тауып, онымен тең тұрып, ортақ келісімге келу. Немесе жерасты жыландар еліне саяхат жасап, олардың түп-тұқиянын танып, білуді айтуға болады. Қазақ халқы үйге жылан енсе, оны өлтіріп тастамаған. Керісінше, құт келді деп жақсыға жорып, ырымдап, басына ақ құйған. Біздің қазақ даласында жыланның киелі екені белгілі. Жылан – аруақ деген сенім бар. Кейбір адамға рух жылан бейнесінде көрінеді. Оған дұрыс жолды меңзейді. Күні бүгінге дейін ел арасында жыланға деген құрмет ерекше. Ал кезінде жыланның тілін біліп, олармен сөйлескен әулиелер бертінге дейін өмір сүрген. Оларды «Тарымшылар» деп атаған. Бұл енді өзге мақаланың жүгі болмақ.

Наурызбек САРША